Guido Cacciapuoti
SCULPTOR
Guido Cacciapuoti was born in 1892, into a family of Neapolitan ceramists who had been involved in the production of majolica for generations. At the beginning of the 20th century, he and his brother Mario chose to move to Treviso, starting work at the “Gregori” manufactory.
In the two sides of their business - as artists in their own right and modellers for various manufactures - the two brothers contributed to diversifying the panorama of Treviso ceramics in the early 20th century. In Treviso, Guido turns out to have been a friend of Arturo Martini, as well as one of the collaborators of the Treviso-based “Lazzar & Marcon” manufactory, founded by Enrico Lazzar to produce artistic ceramics in the floral style.
In this collaboration, Guido came to the fore as a very talented modeller, for his sculptures with animal subjects. To him we owe the creation of some models that were very successful in southern Italy, consisting of groups of animals and children.
However, of more interest is his personal production, executed as a one-off and then reproduced in small series, which makes Guido one of the most original Italian animal sculptors.
In 1908, the artist participated in various local exhibitions, exhibiting two small terracottas at the II Mostra Trevigiana.
Nonostante la sua notevole abilità nella lavorazione della ceramica, Guido ha sperimentato varie tecniche scultoree: il gesso, il bronzo, impasti come il grés, la terracotta e terraglie ricoperte da vernici trasparenti o pigmenti a smalto.
Negli anni venti del Novecento, il suo piccolo laboratorio trevigiano diventa un luogo d’incontro anche per altri scultori che si esprimono con la creta e il gesso, come Martini.
Alcuni suoi lavori sono stati acquistati da figure importanti, come il Re d'Italia Vittorio Emanuele III, Mussolini, il generale Achille Starace e il Principe Giorgio d'Inghilterra.
Nel dopoguerra, Cacciapuoti si trasferisce a Milano, dove nel 1927, dopo anni di gavetta, assieme al fratello e ad Angelo Bignami fonda la manifattura "Gres d'Arte Cacciapuoti Bignami & C.", dove l’artista semplifica e riproduce in serie i modelli del cosiddetto “periodo trevigiano”.
Nel 1930 però, a causa della prematura morte del fratello, Guido rimane l’unico titolare della ditta, che riscuote da subito un grande successo per le realistiche sculture animalier, caratterizzate sempre più da una chiara definizione dei volumi. Pur semplificando sempre più chiaramente le forme, Cacciapuoti conferisce ai propri lavori delle singolari capacità espressive e plastiche.
L’artista si spegne a Milano nel 1953, ponendo così fine alla manifattura Cacciapuoti.
